vrijdag 2 maart 2012

Vrijdag 02/03
Evelien en ik zijn eens gaan kijken wat we met de mediaclass kunnen doen. Wij houden ons bezig met een project rond het werken met de computers. Ik hoop dat we er iets leuk kunnen van maken.
Op de middag hebben we djembéles gevolgd. Mijn handen doen er nog zeer van!

Donderdag 01/03
Vandaag met de organisatie Africaada meegeweest naar een schooltje in het binnenland. Het is een organisatie dat zorgt voor de tandhygiëne van de kinderen. Een stagiaire van de tandarts bekeek de kinderen eerst eens vluchtig en enkel diegenen die er het ergst aan toe waren werden behandeld. En met 'behandeld' wil ik zeggen 'tand uitgetrokken met zeer weinig verdoving'. Ik hield de kinderen hun hand vast en zei dat ze hard in mijn hand mochten knijpen als ze pijn hadden. Mijn handen hebben afgezien, maar de kinderen nog veel meer, ze verkrampten echt van de pijn. Zo erg om te zien.
In de namiddag leerden we de teachers van de Swallow zwemmen in een zwembadje in de buurt. Zo grappig! Ze zijn het water niet gewoon (wel raar, want het is hier superwarm!!). We speelden met hen een potje tienbal in het water, maar als de bal in het diepe water vloog zwommen enkel wij erachter.

Woensdag 29/02
Deze morgen met Maryama, de kokkin van de school, naar de markt geweest. Heerlijke geuren van groenten en fruiten worden overwelmd met de rotte geur van vis en vlees. Een doolhof van kraampjes en winkeltjes door elkaar. Onbeschrijflijk eigenlijk. Zelf foto's zeggen niet genoeg.
In de namiddag zijn we met z'n allen naar de voetbalmatch Gambia – Algerije gaan kijken. Het was een gedrum om de kaarten te bemachtigen en dan waren we het stadion nog niet eens binnen.Een massa Gambianen kwamen naar het stadion om de match bij te wonen, en het stadion was nog te klein. Ik probeer het filmpje hiervan nog te uploaden!

Dinsdag 28/02
Voor het eerst gaan observeren in 'the blue class' (derde kleuterklas). Chaos alom! Maar ik zou de klas ook niet kunnen in toom houden. Dertig kindjes, als het er niet meer zijn, worden op tien schoolbanken gepropt en krijgen les over de cijfers en de letters van het alfabet. Met een leuk liedje leren ze de letters memoriseren.

7 opmerkingen:

  1. Hey Jana !
    Ja, ik mocht getuige zijn van je live "val van de stoel in het internetcafé". Met dank aan Skype...
    Best grappig, maar hopelijk toch geen pijn gedaan !
    Hou jullie goed daar en geniet ervan hé !
    Groetjes,
    Dina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch om u blog te lezen! Ge kunt da kei tof opschrijven. Ge heb precies al veel meegemaakt. Erg om te horen dat de kindjes daar zo afzien van de tandarts terwijl dat bij ons allemaal zo gemakkelijk gaat. Ik hoop da ge daar ni ziek word van het ete.. lekkere geuren ma pas maar op :D
    U medeleidster x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inderdaad boeiende lectuur!!!
    k zal regelmatig eens komen piepen .
    heel veel groetjes en tot blogs!
    katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jana, blijf maar veeeel schrijven, heel tof om alles te volgen. Veel groetjes van ons...
    T. Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jana,

    Hier wat nieuws van het thuisfront voo rjou en alle blogspotters die jou volgen. Laten we beginnen met de zaterdag van je vertrek. Toen ik met mama en je zussen terug thuis kwam, lag er in ’t midden van de tafel nog een briefje van jou met een glazen potje naast. Deze was gevuld met overheerlijke “double-lait” mignonettes .((h)eerlijk, ze hebben niet lang geleefd…) Onderaan in het potje zat een briefje met een tip om de volgende zaterdag op zoek te gaan naar een volgend potje. Mama was er als de kippen bij…hoe zou dat komen ?  De tip verwees naar de badkamer, meer bepaald de plaats waar je de haardroger altijd legt. De pot van week 2 bevatte al jouw oorbellen (en dat zijn er heel wat) waaruit de zussen er een paar mochten uitkiezen. Aangezien mama geen oorbellen draagt, heeft ze de tip voor week 3 al ontsluierd… We hebben al een vermoeden…maar we spelen het spel correct, dus is het wachten tot volgende zaterdag. Maak er een leuke week van daar in het mooie Gambia!
    Groetjes van de papa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jana, uw tekstjes zijn echt tof geschreven! Zo ongeveer elke dag doe ik een checkje om te zien of er niks nieuws is bijgekomen :-p Echt leuk om wat te kunnen volgen wat je daar zoal beleefd... Geniet er daar maar goed van!!! Groetjes Ellen xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor het leuke cadeautje voor mijn verjaardag :) Echt supermooi! Nu mocht ik het potje eens zoeken en was mama mij niet voor ;)Ik heb van mama, papa en charlotte een mooi staandertje gekregen voor mijn oorbellen aan te hangen. Mijn collectie is wel niet zo uitgebreid als de jouwe omdat ik meer als de helft verlies, maar het zal ook wel vol geraken ;) De oorbelletjes die ik van jou gekregen heb, hangen er als eerste aan :)Straks komt de familie Tordeur en Fluppe ook natuurlijk. Die kleine pruts is weeral veel groter geworden hoor ;) Misschien als je straks op skype kan komen doe het dan na zes uur (Belgische tijd), zie je hun ook nog eens. Tot snel nog eens en drink er ene op mijne vejaardag van mij ;)Groetjes Veerle

    BeantwoordenVerwijderen