woensdag 9 mei 2012
Dinsdag 08/05
Het lesgeven begon weer met computerclass aan de orange class. Vandaag leerden we hen hoe een tabel te maken en zijn layout te veranderen. Het blijft nog steeds leuk om te zien, hoe fantastisch de kinderen het vinden om met een computer te mogen werken.
Tijdens het lesgeven aan de yellow class kwam Suwaibatou plots de klas binnen met een emmer water en een zakje vol pilletjes. De kinderen moesten een voor een bij haar langs gaan om een pilletje te nemen tegen de wormen. Het is een jaarlijkse gezondheidsbehandeling die ze voorzien voor alle kinderen.
Maandag 07/05
Terug voor de klas. Het is nog steeds moeilijk de kinderen stil te krijgen, maar ik zie dat het werken in groepen sommige leerlingen echt vooruit helpt. Ook tijdens studyclass, waar we de leerlingen elk apart nemen om te oefenen op het lezen, merk ik vooruitgang bij vele kinderen. Zelfs na zo'n superlange paasvakantie.
Zondag 06/05
Kort en bondig: gekuisd, gewassen, gekocht, gegeten, geshopd, gezond, gezwommen en geskyped.
Zaterdag 05/05
We hadden de hele dag op voorhand gepland, tot we buiten kwamen en merkten dat er geen enkele taxi reed. Het is cleaning day vandaag en dan blijven de mensen in de voormiddag thuis om hun huis, en het gebied daarrond op te ruimen (en met opruimen bedoelen ze hier het afval in brand steken). Taxi's mogen die periode ook niet rijden, tenzij ze het riskeren een boete aan hun been te hebben.
Om één uur hoor je weer getoeter langs alle kanten, en dus springen we de taxi in naar de markt van Banjul en van daar naar Bakau. Op onze terugtocht naar huis beleefden we een echte Gambia experience. Plots kwam er superveel rook uit de auto (binnenin). We voelden ons niet veilig en de ene (ik ga geen namen noemen) sprong dan maar uit de !rijdende!! taxi. De andere bleef even wachten tot hij bijna stil stond. Gelukkig kwamen we er gewoon met de schrik vanaf ( Evelien met nog enkele schaafwondjes :)). Nu kunnen we er nog steeds om lachen!
Vrijdag 04/05
Voor de Phonicsles besloten we te werken rond het handschrift en het feit dat die lijntjes in hun exercisebook er staan om gebruikt te worden. Voor sommige werd het een uitdaging om mooi op het lijntje te schrijven, anderen konden het meteen.
En dan Mikado, het award-moment waarbij een leerling van elke klas om een bepaalde reden in de belangstelling wordt gezet. Die moet dan een dansje doen, op het ritme van de djembés die enkele jongens bespelen, in het midden van het theater en dan krijgt hij een kleine beloning. Elke week mag ook één klas iets voorstellen wat hij deze week heeft geleerd/gedaan en deze week was dat grade 2 met onze slang. Ik vertelde hen een verhaaltje over hoe een slang van huid kan veranderen en de opdracht was voor elk kind om een deeltje van de huid van de slang te tekenen. Zo hadden we samen een superlange slang, de slang van grade 2, die we nu konden voorstellen.
Bij Mikado hoort ook steeds een uitdaging en vandaag was dat 'dikke berta' tegen de leerkrachten. Fantastisch hoe de kinderen daar in opgaan.
Donderdag 03/05
Vandaag terug in onze klas, woehoew! Ik merkte ook aan de reactie van de kinderen dat ze blij waren dat we terug voor de klas stonden.
Ook computerles was weer leuk vandaag. Ze beginnen het programma 'open office' al een beetje onder de knie te krijgen. Niet veel later ontdekten ze de spelletjes op de computer. We konden het dan ook niet weerstaan ze te laten werken tot de laatste minuut, en hielden de laatste vijf minuutjes om die spelletjes te spelen.
Na een verschrikkelijk lange meeting, met eindeloze discussies waar tien keer hetzelfde wordt gezegd, waren we blij om even uit te kunnen rusten.
Woensdag 02/05
Vandaag zouden we terug in the yellow class staan, maar omdat teacher Muhammed afwezig was kamen we onverwacht en onvoorbereid in grade 2 terecht. Maar al gauw merkten we dat ook al bereid je voor of niet, niemand merkt hier een verschil. Maar dat weerhoudt ons niet om er het beste van te maken.
Ik introduceerde vandaag ook de wiskunde'spelletjes' die ik kreeg van directrice Ingrid. De kinderen vonden het fantastisch hoe snel ze met dit educatieve materiaal hun optelsommen konden maken. Daarvoor telden ze 35 plus 46 op door 35 counters te tellen, 46 andere counters te nemen, die bij elkaar gooien en opnieuw één voor één beginnen tellen. Er ging een nieuwe wereld voor hun open! Dankuwel Ingrid!
Ook het vertellen van een verhaaltje is altijd een topmoment in de klas. De kinderen hangen aan je lippen vanaf de moment dat je je voorleesboek uithaalt.
Na school maakten we the manual voor computerclass af. Weer iets om fier op te zijn!
Dinsdag 01/05
'Workers day' en reden genoeg om geen les te geven. Je kan het vergelijken met 'dag van de arbeid' bij ons. De HUB zorgt er nog steeds voor dat we onze vrije momenten kunnen vullen/
In de namiddag beslissen we dan om naar Bakau Stadion te gaan, om er de “Olympische Spelen” der arbeiders te aanschouwen. Samen met Kumba en Ansu, die zich voor dit evenemt in hun zondagstenutje staken, genoetn we van het touwtrekken, kussenvechten en hardlopen tussen 2 teams. Elk team (= werknemers van een bepaald bedrijf) uitgedost in een keurige sportoutfit. En tot onze verbazing marcheerde ook de werknemers van het Kombo Beach Hotel voorbij. En het touwtrekken, met coach Happy Haddy, wonnen ze met gemak. Ze eindigden op de tweede plaats!
Maandag 30/04
Omdat teacher Muhammed's familie aan de andere kant van het land woont, en hij dit weekend er niet heen kon gaan door de phonicstraining, mocht hij van Annetta maandag en dinsdag vrijaf nemen. Wij mochten dan zijn klas overnemen.
Het was echt een vermoeiende dag! Kinderen zijn hier alleen rustig als ze van het bord kunnen overschrijven. Educatieve spelletjes zien zij niet als leren, eindeloos kopieren wel. Bijgevolg werd onze wiskundeles soms een echt kiekenkot.
Tijdens de les begon er een jongen heel hard te wenen, hij had een verschrikkelijke pijn in zijn oksel. Ik nam een kijkje en het leek mij gewoon een dik puistje te zijn, maar na een bezoekje bij Annetta wist ik dat het een wrm was verscholen onder de huid van die jongen. Wanneer we het er probeerde uit te duwen kwam zijn kopje tevoorschijn, maar verdween er later terug in. Hij was nog niet rijp genoeg om er uit te komen en we doodden hem met een straf ontsmettingsmiddel. Een leerrijke ervaring voor mezelf, maar met zoveel medelijden voor die jongen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten