woensdag 16 mei 2012

Dinsdag 15/05 De computerlessen lopen bijna op zijn einde, en ons doel is de nieuwsbroef af te hebben voor we vertrekken. Daarom werkten we deze les weer extra hard aan de verschillende topics voor de newsletter. Maandag 14/05 Terug in the Yellow class lesgegeven en tussendoor nog wat activiteiten gemaakt voor onze activitytable. Die begint nu al behoorlijk vol te geraken. 's Middags aten we heerlijk chakri en kwamen we tot de conclusie dat iedereen dacht dat we vegetariĆ«r waren omdat we op school (bijna) nooit van de vis of het vlees eten. In de studyclass merken we een echte vooruitgang bij de zwakkeren. Tamsir, Sadibou, Ebrima en Fatou konden voor de vakantie alle letters nog niet vanbuiten, terwijl je ze nu twee- en zelfs drieletterwoorden hoort lezen. Fantastisch! Voor hen een kus van de juf en een bank vooruit! Maar ook de sterkere leerlingen doen het goed, sommige kunnen al een volledig boekje uitlezen. Jeej! Zondag 13/05 Vandaag was het plan naar Bakau te gaan, maar eenmaal we er naar toe reden werden we verhinderd door een betoging van een groep christenen. Demitour dan maar naar het zwembad. Gelukkige verjaardag Wout :)! En mama fijne moederkesdag! Zaterdag 12/05 Luieren staat vandaag niet op onze planning, wel de laatste sessie van de Phonicstraining. Na deze workshop zit de training erop en vanaf nu komen de begeleiders eens onverwacht de school binnengewandeld om in elke klas de phonicslessen te observeren. De kinderen worden na een bepaalde periode ook getest, om te zien of de school wel effectief de methode blijft toepassen. Als hiervan het resultaat goed is, krijgt elke leerkracht een diploma als bewijs een goede Phonicstrainer te zijn. Deze organisatie verdient van mij een staande ovatie! Ze helpen de scholen met een vergambiaanste leesmethode voor de Engelse taal, en daar steekt jaren werk in. Jammer genoeg is deze training heel duur en kunnen vele scholen dit niet betalen. Evelien en ik besloten deze training te sponsoren voor onze school. Een nieuw Afrikaans gerecht van vandaag: Chura Girteh. Rijst, pindanoten, zure melk en een beetje suiker, nog een beetje suiker, een beetje vanillesuiker, en nog eens suiker. Vrijdag 11/05 De kinderen kregen weer testen voorgeschoteld. Maar die vinden wij niet echt nuttig. Wat is het nut om te weten de hoeveelste letter E is van het alfabet en welke letter voor of na D komt? De challenge tijdens Mikado was vandaag touwtrekken. De leerkrachten tegen de kinderen. Natuurlijk wonnen de kinderen met gemak. Na school maakten we Gambiaanse pannekoeken met SOS Aminata. In Senegambia beleefden we weer wat nieuws. Een bekende Senegalese worstelaar zat zijn buik(je) te vullen in het hotel waar wij langs kwamen. Massa's fans wouden er natuurlijk bij zijn als hij terug vertrok, en dus moesten wij ons door die massa heen zien te wringen om binnen te geraken, want toubabs laten ze zonder tegenspreken binnen. Donderdag 10/05 Met de kinderen van computerclass werkten we vandaag voor het eerst aan de newsletter. Het wordt een mooi resultaat. In tussentijd werkten we ook nog aan enkele educatieve spelletjes voor de activitytable. De meeting was vandaag heel interessant. We discussieerden over het feit om kinderen al dan niet van school te sturen. Kinderen die niet verbeteren, niet luisteren in de les of zonder reden niet naar school komen, komen hiervoor in aanmerking. Het is erg voor de kinderen, maar de school heeft een punt. Men biedt gratis onderwijs, en als (de ouders van) het kind niet inzien hoe belangrijk onderwijs is, dan geeft de school beter de kans aan andere kinderen. Hier gaan natuurlijk verwittigingen aan vooraf, en de ouders worden ook gewaarschuwd. Maar als na drie opmerkingen nog steeds geen verandering in het gedrag van de kinderen is gekomen, zullen strengere maatregelen worden getroffen. Ook onze klas kwam ter sprake. De kinderen hebben weinig of geen respect voor een andere leerkracht dan hun leerkracht. Woensdag 09/05 De imam (islamleerkracht) was vandaag afwezig dus zorgden Evelien en ik voor een oplossing. Het thema van English is deze week 'In my town' en dus schilderden we met de klas een hele straat met de typische gebouwen die in een stad te vinden zijn: “The Yellow street”. 's Avonds leerde Aminata ons een echt Afrikaans gerecht maken: 'Chicken Domoda'. Hou jullie daar thuis maar al klaar voor een Afrikaanse schotel als ik terug ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten